#hashtagshitstorm

Image

Kunde har en dårlig oplevelse af en virksomhed/restaurant/butik. Kunde skriver en anmeldelse på Facebook eller via et andet medie af denne. Virksomhed bliver fornærmet og svinder kunde til. Og derfra går det ellers løs.

Den lille tidslinje har vi efterhånden flere eksempler på: For noget tid siden deltog et lille amerikansk bageri og restaurant ved navn Amy’s Baking Company i udsendelsen Gordon Ramsey’s Kitchen Nightmares. Parret havde ikke just fremtrådt flatterende i udsendelsen, og da flere brugere på nettet begyndte at bombardere dem med kommentarer herom, gik parret ellers amok med den ene spydige kommentar efter den anden på deres Facebook-side.

Så hvorfor gnider jeg alligevel lidt i mine hænder, når jeg ser ovenstående billede af en Facebook-samtale mellem en utilfreds kunde og ligeså utilfreds virksomhed? Tjah, det er egentlig et godt spørgsmål. For på den eneste side synes jeg, det er ufatteligt, at en virksomhed kan tænke, at det er tilladt at snakke til deres kunde på en sådan måde, som det er tilfældet ovenfor. Omvendt får vi kun kundens side af historien her. Hvem ved, om hun har stillet direkte urimelige krav i forbindelse med bestillingen af en buket blomster til sin mor, og at virksomheden bare havde fået nok af hende? Så måske er det bare lidt ligesom et trafikuheld, eller Paradise Hotel som der er nogen, der er begyndt at bruge som sammenligning; det er skræmmende at kigge på, men vi kan alligevel ikke lade være med at kigge..

Uanset årsagen kan vi vel blive enige om, at virksomheden her ikke håndterede situationen optimalt. At historien blandt andet nu er at finde på Ekstra Bladet tyder i hvert fald på, at folk er forargerede over virksomhedens respons. (Men okay, det er også Ekstra Bladet. De er nemme at chokere).

Har du set andre sjove/interessante/forargende eksempler på virksomheder, der ikke har håndteret kundeklager eller -henvendelser optimalt? Så smid meget gerne en kommentar med historien eller et link til det!

 

 

 

Tags: , ,

About gitteengkjaer

Jeg er en 23-årig kvindelig studerende, der er i gang med en kandidatuddannelse i Virksomhedskommunikation på Aarhus Universitet. Jeg har derfor fået en forståelse for kommunikationens kompleksitet og anerkender, at det er en svær, men vigtig, disciplin, som jeg konstant bestræber mig efter at blive bedre til. I den forbindelse holder jeg gerne øje med, hvad der sker derude i den virkelige verden, hvad de gør godt, og hvad de gør mindre godt. Tanker herom og andre finurligheder i mediebilledet finder derfor ofte vej hertil.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: